A fesztivál programja
Délelőtt
Bábkészítés, papírmerítés, babzsák varrás, festés
Kézműves foglalkozás gyerekeknek – Iván Krisztinával és Sipos Orsolyával
Közös babrálás és ügyeskedés, hogy a kicsik is jól érezzék magukat. Kriszta és Orsi már sokszor bizonyították, hogy nincs se ügyetlen gyerek, se ügyetlen felnőtt. Ráadásul a közös alkotás dupla élmény. És ha elfáradna a kezetek, táncolhattok egyet a Gágogó koncerten.
Tanulj a babától
Mozgástanulás szülőknek és babáknak Kálmán Ferenccel
Erre a programra azokat a kisgyermekes szülőket és a babákat várjuk (1-12 hónapos kor között), akik fel szeretnék fedezni, milyen összetevők alakítják a jól ismert csecsemőmozgásokat. Hogyan jut el a baba a fej emelésétől a felegyenesedésig és a járásig? Együtt figyeljük a babákat, és próbáljuk megérteni, mitől lesz egy-egy mozdulat olyan meglepően könnyed, vagy hol látszik egy kis küzdelem, elakadás. Milyen apró trükkök segíthetnek tovább az úton?
Drámajáték – Uhrin Csabával
Játékos, mozgásos fantáziafejlesztés – különböző helyzeteken, történeteken, szerepeken keresztül
Kiváló lehetőséget nyújt a gyerekek személyiségének, kreativitásának, figyelmének, fantáziájának kibontakoztatására, fejlesztésére. Különféle játékokon, helyzeteken, történeteken keresztüli kommunikáció, konfliktuskezelés, önkifejezés, önismeret, társismeret. Gátlások oldása, egymásra figyelés. Az átélés, az alkotás öröme, döntési helyzetek, megoldások keresése. Önismeret – társismeret. A programra elsősorban a 7-14 éveseket várjuk.
Gágogó
Együttesünk 1997-ben alakult. Gyermekeknek szóló verses, játékos műsorok készítésével foglalkozunk. Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a kis óvodásoktól az általános iskola 4. osztályáig a korosztálynak megfelelő programot biztosítsuk. Az 1998-as Gyermekzenekarok Találkozóján Szegeden „A legközvetlenebb zenekar” címet és a vele járó díjat kaptuk.
Programjainkon elsősorban az általunk kiválasztott versekre írt saját zenéinket adjuk elő, de helyet kapnak a műsorban a már elfogadott, klasszikusnak tartott gyermekdalok, népdalok, saját szövegek is. Nagyon fontos számunkra a játék, ezért a műsor jelentős részét közösségi, tréfás, mozgásfejlesztő-koordinációs játékok alkotják.
A zenekar tagjai: Sáfrán Csaba, Takács Zsuzsi, Takáts Botond. Gyakran fellépnek velünk: Szabó Dani, Vámos Eszter, Vukman Dávid. Mindannyian régóta zenélünk különböző táborokban, iskolákban. Sok hangszert használunk: gitárt, nagybőgőt, basszusgitárt, csellót, furulyákat, dobokat, tikfát, melodikát, triangulumot, és minden mást, amit zenére foghatunk. Kedvenc költőink, akik saját dalainkon kívül a műsorban szerepelnek: Kányádi Sándor, Tóthárpád Ferenc, Páskándi Géza, Vasvári István, Donászy Magda.
Ünnepélyes megnyitó
Derdák András tárlatvezetése a BANÁN SKANZENBEN
Délután
Hangos Versek
Karafiáth Orsolya és Pócs Ádám műsora
Orsolya és Ádám sosem működtek együtt duóként, ráadásul nem a versek, hanem a barátság, és egy régi közös punkzenekar köti össze őket. Az Elektrik Bugi Kommandó nevű formációban lóálarcban nyerítették a világnak véleményüket, daloltak a Vérhóhérról, melynek legendás refrénje máig cseng az értő kevesek fülébe: „Szűrd le, szűrd le, szűrd le a tanulságot!”. De nem rejtették el véleményüket a disznókról sem, és sok koncerten csendült fel a Kriptában nyerítenek a lovak, és a Bring back my pony to me című feldolgozásuk is. Egymást vidám lócsókkal és harsány nyerítéssel üdvözölték ezekben a szép napokban. Ádám szerezte a nagy múltú banda több számának a zenéjét, ő volt a ritmusgitáros is, Orsolya vidám és önfeledt vokállal nyergelte meg a jó hangulatot. Most nem ezt vezetik elő, hanem kipróbálják, hogyan működnek Ádám más vonalat képviselő dalai, szerzeményei és Orsolya szövegei együtt. Érdekes zenei és költészeti kísérletnek lehetnek tanúi az érdeklődők, ahol talán feldolgozunk régi „banános” emlékeket is.
Disputa – kamaszoknak és szüleiknek
Érvelés és meggyőzés játékos formában – vezeti: Csepregi Erzsébet
A disputa szabályozott vita és egy nagyon jó játék. A disputa legtöbbször közönség előtt zajlik egy konkrét témáról (a vita tételmondata). A disputában a vitázók célja, hogy meggyőzzék a hallgatóságukat a képviselt álláspontjuk érvényességéről.
A disputa nagyon hamar sikerélményt nyújt, motivál. Arra hívja fel a felek figyelmét, hogy a dolgoknak van egy másik nézőpontja is. Szórakoztató stratégiai játék, amelyben a sikerhez nem kell született szónoknak lenni. Rengeteget lehet tanulni disputázás közben – sokkal szórakoztatóbb módon, mint az iskolapadban. Amit ad: magabiztosságot, új ismereteket, jobb érvelési, kommunikációs készséget.
Kerekasztal beszélgetés a kultúra finanszírozásáról
Az egész napos programsorozat kiemelt helyén szerepel a hat résztvevős diskurzus a kultúra finanszírozásáról. Hogyan változott a kultúra megítélése és támogatása az elmúlt húsz évben? Alternatív finanszírozási ötletek, lehetőségek boncolgatása, külföldi tapasztalatok megosztása. Civil kezdeményezések és profitorientált kultúraszervezés. Beszélgessünk, vitázzunk, cseréljünk tapasztalatokat!
A beszélgetés résztvevői:
- Derdák András – a Banán Klub alapítója, a Banán Klub alapítója, a Millenáris Park és a Párizs Magyar Intézet volt igazgatója
- Kitzinger Dávid – a Neumann-ház volt igazgatója, az Artisjus Jogvédő Iroda osztályvezetője
- L. Simon László – az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának elnöke, az NKA bizottsági elnöke
- Magács László – rendező, a Merlin Színház igazgatója
- Szabó György – a Trafó alapító igazgatója
- Moderál és belebeszél: Gerendai Károly – a Sziget Kft. ügyvezetője
Rátkai Márton Színházi Műhely
Csehov: A medve – Tréfa egy felvonásban
- Popova, Jelena Ivanovna fitos orrú, földbirtokos özvegye: Nyári Beáta
- Szmirnov, Grigorij Sztyepanovics még nem öreg, földbirtokos: Boronyák Gergely
- Luka Popova lakája: Juhász György
- Tér – jelmez: Húros Annamária
- A rendező munkatársa: Dobszai Eszter
- Rendező: Vas-Zoltán Iván
Popova, Jelena Andrejevna, a fiatal, özvegy földbirtokosnő hetedik hónapja gyászolja lankadatlanul nagytermészetű, elhalt urát. Elhatározása szent és megmásíthatatlan: elzárkózik a világtól, haláláig gyászolni fog. Váratlanul beállít hozzá Szmirnov, Grigorij Sztyepanovics földbirtokos, hogy néhai férje nagyon is élő tartozását behajtsa. Szmirnov nyers modorú, goromba ember, aki – számtalan szerelmi kudarcon túl – nőre már rá sem bír tekinteni.
Kettejük drámai találkozása tragikus végkifejletet ígér: a férfi, erős felindulásában, párbajra hívja ki az özvegyet…
Darab Darabok
Irodalmi nosztalgiázás
Felolvasószínház a TAN.G.RA.M. valamint a Banán Kommandó szekér- illetve kórházszínház múltjából. A fesztivál egyetlen nosztalgiára épülő programja. A Banán Klub számtalan színházi műhelyének és kezdeményezésének egyike volt annak idején a Tan.gr.am színházi csoport, ők emlékeznek versekkel, színdarabrészletekkel, improvizációval a húsz évvel ezelőtti közös munkára.
Uray György Színház (exPrológus)
Hans Sachs: Bolondtalanítás
- Fordította: Mann Lajos
- Rendezte: Uray Zsuzsanna
A Hét Főbűn valamennyiünk ismerőse. A középkori moralitásjátékban a csodálatos doktor 15 perc alatt segít megszabadulni mindegyiktől. Az eredményt garantáljuk, habár a hozott anyag (a néző bűnei) olykor megnehezíti a kúrát.
- Doktor Nagy Miklós
- Segéd Nagy Domonkos
- Beteg Rottenhoffer Attila
Szárnyak Színháza: A királynő üzenete
Improvizáció siketnéma jelbeszédre – zene: Lantos Iván
A Szárnyak Színháza 1987-ben alakult, 1992-től 2003-ig dolgozott a Banánban.
Performance-aik, akcióik, darabjaik révén országosan ismertek és elismertek.
Számos hazai és külföldi fesztivált nyertek. Tevékenységük meghatározó eleme volt az improvizációkból felépülő, erős zenei támogatottságú alkotások sora (Aisa, Kilenc, Haiku, A Királynő üzenete, stb.)
A Banánban rendezték meg nyolc alkalommal a Szárnyak Fesztivált is, neves vagy éppen feltörekvő hazai és külföldi fellépőkkel.
Bakonyi nyári alkotótáboruk azóta is folyamatosan működik.
A Szárnyak Színháza ez alkalomra A Királynő üzenete című Keletsényi Sámuel verset dolgozza fel újonnan. Résztvevői a színház korábbi szereplői.
A siketnéma jelbeszédre alapozott rövid darab egyfajta tisztelgés és emlékezés a 18 évvel ezelőtt bemutatott eredetire, valamint a Banánban eltöltött tíz évünkre.
A műsor második felében pedig nyíltszíni improvizációra kerül sor.
Este
Kormos Ferenc: Alma(Banán?)
performance
Az egész fesztivál legmegrázóbb félórája. Még nem tudjuk, hogy lesz-e mézben-tollban hempergés, de a honnan-hová kérdéskör feszegetésével az ideális ősállapotból a bűnbeesésen keresztül a bőség zavarán át, a civilizáció rabságába dőléséig sok mindent megmutat majd Kormos és csapata.
Közreműködik.: Dygas zenekar, Novák Niki, Soma Mamagésa, Kormos Feri
Kőbéka Együttes – megzenésített versek
Az együttesről röviden: Milyen verseket szeretünk? Nehéz lenne megmondani. Mindenesetre törekszünk rá, hogy a lehető legváltozatosabbak legyenek a műsorok, kialakult stílus szándékosan nincs.
Merítünk innen-onnan, kis népzene, kis jazz, tangó, rumba… amit a vers kíván.
Különös kedvencek a nonszensz költészet és a kortárs költészet. S főleg a kettő együtt! Némi útkeresés után ajelenlegi formáció 2002. óta létezik.
David Yengibarian
Az örmény származású David Yengibarjan 1976-ban született Jerevánban, zenész családban nőtt fel, kilecévesen lett a Jereváni Zeneiskola növendéke, tízévesen kezdett el tangóharmonikázni. 1995-től Magyarországon folytatta zenei tanulmányait, ahol mára az egyik legkeresettebb fiatal jazz- és világzenei előadóvá és zeneszerzővé vált. Népzenei ihletésű egyedi zenei világának fő inspirációs forrása az örmény zenei hagyomány, az európai és amerikai jazz és improvizatív zene, az argentin tangó, valamint az azt megújító Astor Piazzolla zenéje.
Söndörgő
A Söndörgő együttes az egyik legfrissebb, leglendületesebb zenét játszó zenekar a hazai világzenei palettán. A zenekar 1995-ben Szentendrén alakult, az Eredics fiúk a gimnáziumi éveik alatt ismerkedtek meg és kezdtek együtt muzsikálni Buzás Attilával. Részben családi indíttatásból valamennyien szorosan kötődnek és vonzódnak a délszláv népzenéhez, s feladatuknak érzik annak koncertszerű bemutatását. 2011-ben jelent meg legújabb lemezük ‚Tamburising – Lost Music of the Balkans‘ címmel a Harmonia Mundi/World Village kiadó gondozásában, 60 különböző országba repítve el a zenekar muzsikáját. Ez az album áttörést eredményezett a nemzetközi világzenei színtéren, rendkívül pozitív visszhangot keltve a legfontosabb szaklapokban és rangos napilapokban (Songlines, fRoots,The Guardian, The Independent, The Financial Times, London Evening Standard).
Soma és Lorenzo G.
Lőrincz György és felesége, Soma közel 19 éven át muzsikáltak együtt. Mindketten a jazzből indultak (Jazz Konzervatóriumot végeztek), de immár több mint 2 évtizede játszanak saját zenét is – különféle formációban. Zenei stílusukat a jazz mellett a latin, az easy listening, alternativ zenei nyelvezet jellemzi, az acid és new jazzes hangzás. Lőrincz György ( Lorenzo G.) tenor és elektronos szaxofonon játszik. A zenéket ő irta, a szövegeket Soma Mamagésa. Több mint 2 év után lépnek föl újra együtt.
Tin-Tin Quintet
Juhász Gábor gitár, Monori András kaval, Nyusztay Iván kanjira, Szalai Péter tabla, ütőhangszerek, Szőke Szabolcs gadulka, array mbira.
Több mint valószínű, hogy három-négy, régi időkből való szerzeményt játszanak, ezek a következők: IBI ABA , ÜTKÖZÉS, QUART MODELLEK és/vagy FORGÓSZÉL. Ezek Szabolcs, Gábor illetve András szerzeményei.
A Tin Tin Quintet sosem szűnt meg, nem is oszlott fel, csupán néha átalakult vagy szünetelt.
Az utóbbi időben sajnos hosszabb ideig is. A jövő nem csak tőlünk függ.
Késő este
Makám
A világzene nemzetközileg elismert hazai követe.
A zenekar korszakain átível a tradíció és a modernitás, Kelet és Nyugat, a kollektív és individuális kettőssége, az ősi egység és harmónia keresése. A Krulik Zoltán alapította együttes kezdetben az etno-avantgard kelet-közép-európai követeként robbant be a zenei életbe, mely korszakot (1984–1990) finoman árnyalták az ázsiai, távol-keleti gyökerek, a balkáni és afrikai hatások s a kortárs zene repetitív elemei. Ez az irány folytatódott a 90-es évek lemezein (1990–1999) melyben az afro-amerikai zene, a jazz elemei ötvöződtek a Makám hangzásvilágában. A zenekar legújabb korszakát tematikus, vokális lemezek sora jelzi.
Az utóbbi egy évtizedben Lovász Irén, Palya Bea, Szalóki Ági, Bognár Szilvia, Herczku Ági, Lázár Erika voltak a Makám énekes szólistái.
A rendszeres külföldi fesztivál-meghívások mellett (Koppenhága 2000, Delhi, Bombay 2001, Moszkva 2003, Velence 2004, Prága 2006, Párizs, Brüsszel 2007, Frankfurti Könyvvásár 2008) a Makám a hazai zenei élet aktív részeseként évente közel száz koncertet ad. Az együttes repertoárjával az ifjabb nemzedékek megszólítására is komoly szerepet szán, ezt jelzi a Szindbád és az Ákom bákom c. műsoruk és hasonló című CD-ik rendkívüli népszerűsége. Vekerdy Tamás írja ajánló szövegében: „A lélek, az idő miféle mélységeiből, a tájak miféle messzeségeiből zeng fel ez a zene, szól ez a dal? Mit rejt a népek lelke,mit rejtenek a népek lelkei? Utoljára talán gyerekkorunkban volt meg ez az átjárás idők, népek és távolok közt, mert bennünk, magunkban fedeztük fel mindezt…”
Drums
Return of Drums
A Drums 1991-ben indult el. Alapító tagjai Vázsonyi János szaxofon, Molnár Gábor dob, Lang András zongora, Mogyoró Győző ütősök és Patyi Sándor basszusgitár.
Patyi Sándort később Szkladányi András basszusgitáros váltotta.
A zenekarnak három lemeze jelent meg.
A zenekar a 90-es évek szubkultúrájából nőtt ki, rendszeresen játszottak a „Tilos az Á”-ban, az Egyetemi Színpadon, a Hold-ban, Szentendrei Dalmát Pincében és a Banánban…
Innen vezetett az út a Sziget Nagyszínpadára, valamint klubokba és fesztiválokra országszerte. Több turnén vettek részt külföldön.
„Születő” zenét játszanak, ahol nagy szerepe van a pillanatnak.
A világzene egyik első magyarországi képviselői, zenéjükre nagy hatással vannak a magyar és délszláv, balkáni népzene mellett a jazz meghatározó áramlatai is: Miles Davis, Keith Jarrett, John Mclaughlin, Herbie Hancock, John Coltrane.
Nemrég csatlakozott a csapathoz a magyar világzene két meghatározó személyisége: Tóth Evelin énekes és Kovács Öcsi hegedű- és trombitaművész.
Laokoón Csoport
A Laokoón Csoport 1995 és 2001 között működött legaktívabban zenei műhelyként. Az akkor alig huszonéves zenekari tagok célja volt a világ zenéinek megismerése. Így fordulhatott elő, hogy repertoárjukon számos saját darab mellett Bach fuga vagy Boney M feldolgozás egyaránt szerepelt. Munkásságuk rendszeres fellépéssekkek és hangfelvételek készítésével kapcsolódik a Banán klubhoz.
ef. Zámbó HDB életérzés koncert
A Dzsámbó Sztivin Galaxis Önkéntes Sorsszervező Irodájának alkalmazottjai, az Álomi Reményfűző Intézet Igazság-átértékelő Részlegének ügynökei és Biorobot-kutató Időzsonglőrök vagyunk.
Satöbbi
A Satöbbi zenekar – saját bevallása szerint – egy frissen alakult ősi csapat, egy önmagába reinkarnálódó underground-pop legenda, öreg vicchalászok friss poéntengere, a Banán Klub emlékkönyvének egyik legmeghatóbb bejegyzése, a tehetség csimborasszója és egyben monteveresztje, vagy esetleg nem. Viszont kihagyhatatlan, életközeli élmény!
Besh o droM
Besh o droM van, volt, lesz!
Az idén 13 éves zenekar halad tovább az útján, gyártja saját virtuális népzenéjét szomszédaink és hazánk zenei hagyatékából.
Legújabb albumát a Fonogram „Az év világzenei albuma” jelöltjei közé válogatta, az idei koncertszezonban hazai helyszínek mellett Franciaországban, Algériában, Romániában és egy nagyszabású kanadai turnén játszik majd a zenekar.
Éjszaka
DJ Run aka DJ Marcipán
azaz Pálinkás Márton a Banán Klub külsős munkatársa
DJ Publo
Horn Pál a Banán egykori polgári szolgálatosa, a Publo Hunny zenekar frontembere volt.
Egész nap
Menekülés a rövidfilmbe
40 perces etapokban
A Banán Klub csapata ezzel a címmel hozott éveken át válogatásokat Budapestre a Clermont-Ferrand-i nemzetközi rövidfilmfesztivál filmjeiből.
A fesztivál, mely hosszan kitartott a celluloidra forgatott filmek kizárólagossága mellett, és nem engedett a videónak, néhány éve mégiscsak utat nyitott a digitális technikával készült munkáknak.
Az idei válogatás mindenképp digitális formában érkezik Budapestre, lesznek digitalizált és eleve digitálisan létrehozott filmek is.
Egy nemzetközi retrospektív a fesztivál utóbbi éveiből – bő három óra műfaji, hangulati, földrajzi változatosság.
→ Festival International du Court Métrage à Clermont-Ferrand
Banán Skanzen
Ereklyék és archív felvételek a Banán életéből.